Redha Allah ku Damba  

Posted by John alFarouq


" Min 'alarnatin nujhi fin ni-hayaty ar rujuu ilallahi fi bidaayati"

"Salah satu tanda kejayaan di akhir perjalanan adalah kembali
kepada Allah di awal perjalanan"

-Ibnu Athaillah-

Bagi seseorang mencari keredhaan Allah, terdapat permulaan atau bidayah dan terdapat juga akhiran atau nihayah. Permulaan bagi seseorang yang mencari keredhaan Allah adalah langkahnya menjalani kehidupan dan pengakhirannya adalah ketibaanya di hadapan Allah. Apabila sejak dari awal langkahnya memulakan perjalanan, orang itu sudah benar-benar kembali kepada Allah, berjalan menuju Allah dengan sepenuhnya, maka peluang kejayaannya untuk sampai kepada keredhaan Allah sangat besar. Ini adalah kerana Allah pasti menolongnya sejak dari pertama kali dia memulakan langkahnya . Allah akan menjaganya agar tidak terputus perjalanannya itu dan jatuh di pertengahan jalan.

Akan tetapi jika di awal langkahnya ia tidak kembali kepada Allah, tidak meminta pertolongan Allah, dia akan terlempar kembali ke tempat dia memulakan perjalanannya dan dia tidak akan sampai kepada Allah. Seorang ulama yang hatinya diterangi cahaya Allah mengatkan, " Sesiapa yang menjangka dirinya dapat sampai kepada Allah dengan penghantar selain daripada Allah, maka Allah memutuskan perjalanannya. Dan barang siapa yang beribadah dengan berpegang kepada kekuatannya sendiri, maka Allah menyerahkan urusan ibadahnya kepada kekuatannya sendiri, Allah tidak akan menolongnya."

-Huraian kata-kata Ibnu Athaillah dalam novel Bumi Cinta-

Maha Suci Allah, nasihat buatku sahabat-sahabat. Ku rasakan ia terlalu penting dan mengharapkan percikannya terkena padamu. Konsepnya terlalu mudah untuk difahami, namun sukar dihayati oleh segala sendi dan hati. Iaitu, meletakkan pergantungan kepada Allah secara total kerana Dia Maha Mengetahui segala yang terbaik dalam setiap tindakan dan keputusan yang dibuat.

Renungkan kembali sahabat-sahabat keputusan dan tindakan yang telah kita ambil sebelum ini. Adakah sudah meletakkan redha Allah dihadapan atau terlalu yakin dengan kepersisan analisa kita? Jika kita lupa, ayuh masih sempat membuat pusingan U. Meniatkan apa-apa pun kembali kepada Tuhan semesta alam. Kerana pasti suatu hari, kita mungkin menghadapi kesusahan dan perlu diingatkan kembali atas dasar apa jalan ini diambil. Hatta memilih warna pakaian baru yang ingin dibeli sehinggalah sebesar-besar perkara memilih pasangan hidup contohnya perlu diingatkan.

Kemudiannya, apa pun berlaku tiadalah kekesalan dihati akan timbul melainkan keredhaan kepada Allah. Dan yang pasti Allah meredhai kita. Redha, meredha dan diredha menjadi kunci untuk mencari jalan keluar. Itulah tanda kasih Allah pada hambanya. Bagaimana pula tanda kasih kita? Tepuk ke dada, tanyalah iman kita...dan biarkan mulut berbicara.



Insan yang Hina diSisi Tuhannya
Baiti Jannati
1235 28hb2 2011



This entry was posted on Sunday, February 27, 2011 at 7:28 PM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment