Mengisi Kemenangan  

Posted by John alFarouq



Surah As-saff

[10]
Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya?

[11]Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan ugama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).

[12](Dengan itu) Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu, dan memasukkan kamu ke dalam taman-taman yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, serta ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal yang baik dalam Syurga ” Adn “. Itulah kemenangan yang besar.

[13]
Dan ada lagi limpah kurnia yang kamu sukai, iaitu pertolongan dari Allah dan kemenangan yang cepat (masa berlakunya). Dan sampaikanlah berita yang mengembirakan itu kepada orang-orang yang beriman.



Suka untuk mengimbau kejayaan rakyat Tunisia dan Mesir dalam menumbangkan kerajaan yang zalim baru-baru ini. Diteruskan lagi dengan kejayaan Pro-Mahasiswa menawan beberapa kampus utama yang membuktikan sebarang penindasan yang dilakukan ke atas mereka selama ini gagal melunturkan semangat-semangat mereka untuk terus berjuang.

Dalam keasyikan dan kegopohan menyekat suara-suara mahasiswa bakal pemimpin negara, pihak berkenaan gagal untuk menyedari hakikat bahawa perjuangan ummat Islam menjanjikan kemenangan yang mutlak. Buatlah apa-apa penyelewengan sekalipun untuk mengekalkan kuasa, buatlah momokan kosong untuk menakutkan pelajar dan buatlah apa sahaja namun ketahuilah semuanya akan gagal.

Jika itu hanyalah kemenangan sistem, maka hakikat sebenar kemenangan adalah terus dan terus berjuang. Di hujungnya, Allah telah menjanjikan kenikmatan syurga yang tiada tolok bandingnya bagi golongan ini. Jika kamu berjuang untuk dunia, kami berjuang untuk akhirat. Mungkin inilah hamburan perkataan ke atas muka-muka si pengadu domba.

Selain itu, walau Allah menjanjikan kemenangan yang mutlak tapi Allah juga memberi kemenangan-kemenangan yang lain termasuklah kemenangan sistem tadi sebagai satu bonus buat orang-orang beriman. Isilah kemenangan ini dengan tidak leka, dengan tidak sombong dan penuh rasa syukur. Menang dalam menunaikan solat, maka duduklah mengiati(zikr) Allah. Menang melakukan haji dan umrah, maka duduklah mengiati Allah. Menang dalam melakukan apapun kebaikan, maka duduklah mengiati Allah. Inilah cerminan Iman buat hamba-hambanya yang bersyukur.

Sahabat, ingatlah jika hari ini Allah merelakan bagi kita kemenangan yang dekat, rasakanlah bahawa kita tidak akan selesa selagi mana tidak mengecapi kemenangan yang hakiki iaitu Syurga nan abadi. Salam juang, salam sayang buat adik-beradikku di medan hadapan..





Insan yangHina Disisi Tuhannya
Baiti Jannati IM8
0105 25hb2 2011

This entry was posted on Thursday, February 24, 2011 at 8:19 AM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment