Semuanya bermula dari....  

Posted by John alFarouq

Seni kanak-kanak
-Going to Makkah-


"Bagaimana aku ingin memahami Islam sedangkan keluargaku susah. Aku tidak mendapat pendidikan yang sempurna.."

"Keluargaku melimpahkan kekayaan kepadaku. Mendalami agama tidak dapat menyenangkan aku.."

"Kita masih muda, ada masa lagi untuk memahami agama.."

"Aku ingin tahu tentang agama Islam tapi tanggungjawab terlalu banyak sehinggakan aku tiada ruang untuk itu.."

Erti Nilai

Sesuatu tidak akan bernilai tanpa seseorang itu meletakkan nilainya. Sesuatu tidak akan berharga tanpa seseorang itu meletakkan harganya. Harta yang bernilai dan berharga selalu diletakkan di tempat yang paling atas. Islam itu tinggi dan tidak ada yang tinggi lebih darinya. Adakah Islam berada di tempat yang dimaksudkan dalam hatimu ini? Cubalah berbisik pada nurani sendiri. Jika ya, ucapkan syukur. Jika tidak, rintihkan istighfar.

Terapan ilmu dan kefahaman tidak hadir sendiri. Berbahagialah siapa yang mencarinya di samping keberkatan didikan ibu bapa, doa dari nenek moyang serta hidayah Allah itu sendiri. Apabila kefahaman itu jelas, maka erti nilai pada Islam dan ilmu agama menjadi harta yang paling berharga dalam diri. Sedarlah para sahabat, kefahaman tarbiyah sedari kecil lebih nikmat dari kefahaman tarbiyah yang datang terkemudian.Walaupun terlambat untuk diri tapi tidak lambat untuk keturunanmu kelak. Didiklah mereka kerana mereka akan menjadi peneraju mukmin sejati nanti.

" Aku bukanlah seorang ulama' , namun jadikan aku ya Allah ibu/bapa kepada ulama' "



Teratak Hazmi
0040
30hb Jun

This entry was posted on Tuesday, June 29, 2010 at 7:54 AM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment