Ketika Cinta BerUsrah...  

Posted by John alFarouq


Jam 2.30 petang setelah solat Jumaat 25hb Jun, telefon bimbitku mendendangkan bunyi message. Akhi Muhsin berkata-kata dengan tulisannya.."Sa, free tak petang ni? Kita buat usrah di pantai PCB lepas asar." Satu statement yang ku nanti-nantikan sepanjang cuti semesta ini. Walaupun telah banyak kali bertemu, tanpa istilah usrah secara rasmi gagal untuk menceriakan aku secara batinnya. Usrah Ikhwan Aminin ada nostalgianya tersendiri. Gelak, serius, menangis dan seribu macam perasaan bercampur baur dalam pertemuan kecil kami ini sejak di bangku sekolah.

2010, buat pertama kali kami gagal tahun ini untuk mengumpulkan semua. Yusran jauh di timur tengah, sebahagiannya pula sedang menjalani latihan industri. Namun, dengan langkah keriangan, aku turun ke Kota Bharu untuk berkumpul bersama-sama Muhsin, Khairul, najman, Shafiq, Husaini dan Farhan. Tempat liqo' kami adalah PCB. Tidak ku sangka Jumaat membuatkan pantai sesak dengan manusia. Agaknya inilah tempat santai untuk keluarga pada hujung minggu.

Lafaz Bismillah dimulakan muhsin dan kami bersama-sama membaca al-Fatihah. Sambil terbayang-bayang wajah adik-beradik yang lain Razak, Aziz, Hazmi, Hakimi dan mereka yang tidak dapat hadir. Aku tersentuh dengan dua,tiga perkara yang dibangkitkan petang itu.
  • Pertama : Permohonan orang bukan Islam untuk menjadi peguam syariah
  • Kedua : Bersangka baik
Test case for non-Muslim lawyer in Syariah court
(thestar.com.my/news/story.asp?file=/2010/5/15/courts)

Husaini yang mengambil bidang undang-undang memberi sedikit huraian kepada kami yang kurang mengerti. Untuk menjadi peguam syarie memerlukan dua syarat. 1- Muslim 2 - Mana-mana induvidu yang mempunyai kelulusan bidang tersebut dari mana-mana Institusi yang diiktiraf. Untuk syarat yang pertama, sememangnya ia tidak boleh dipertikai. Namun, untuk syarat yang yang kedua, perkataan 'mana-mana individu' membolehkan Victoria,yang mempunyai kelulusan Diploma in Syariah Law and Practice dari Universiti Islam Antarabangsa dan Ijazah Undang-undang University of London membawa kes ini ke mahkamah agar ia diiktiraf sebagai peguam syarie oleh majlis agama.

Di sini, diriku cuba mengajak sahabat-sahabat memikirkan sejenak mengapa perkara ini boleh berlaku. Adakah ummat Islam ketandusan peguam syarie yang layak memegang jawatan. Ataupun ketipisan undang-undang Islam negara ini yang memungkinkan ia dipertikai. Atau kesedaran masyarakat yang tidak sensitif terhadap kes-kes terdahulu contohnya kes Lina Joy. Isu-isu sebegini mungkin bagaikan air yang mengalir, datang dan pergi. Namun, dari sudut lain berapa peratuskah kefahaman ummat Islam terhadap Islam itu sendiri.

Isu santai yang dibangkitkan akhi Khairul Arifin adalah berbaik sangka. Kehidupan kita yang banyak berprasangka akan memakan diri. Diam zikir dikata sombong..itu yang selalu berlaku. Sebaliknya, kita juga jangan menjatuhkan diri agar orang berprasangka kepada kita. Sungguh indah Islam mengajar kita.

Ada hadith (dalam sahih Tirmizi) menerangkan : Bahawa apabila kamu berhadath (mengeluarkan angin) dalam sembahyang, maka pegangilah hidung kamu sebelum berpaling (untuk mengambil wudu' lain) supaya jangan dikatakan orang bahawa kamu berhadath (dan mungkin orang itu menyangka kamu berdarah hidung). Semua ini menjadi bukti bahawa seorang dikehendaki menjauhi diri dari perkara yang syubhat yang kesamaran hukumnya, dan perkara yang mendatangkan sangkaan atau tuduhan yang buruk dari orang lain. (rujuk hadith ke-6 Imam Nawawi).

Dalam ucapan ayat novel, kata-kata Khairul yang menghiburkan kami ada kaitannya dengan hadith tersebut. "Kherul, senyum mu bermakna." Perjumpaan tertangguh dengan solat maghrib di Masjid al-munir kemudian sedikit pengisian dengan bacaan hadith ke-6 itu. Moga-moga usrah ini kekal hingga ke syurga hendaknya.

Wahai teman-temanku Ikhwanul Aminin, aku mencintai kalian kerana Allah.

Insan Hina diSisi Tuhannya
Dewan Zulkifli Muhamad
28Jun 2010
1450

This entry was posted on Sunday, June 27, 2010 at 9:24 PM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment